dinsdag 15 mei 2012

Arie, Pim en de C&A politiek


Het was zo’n overhemd dat gedragen wordt door Gerard Joling, de jonge Hazes en eigenaren van speedboten in Vinkeveen. Het was roze van kleur en had een hele hoge boord die je met drie knoopjes kon vastzetten. De kraag stond wijd open waardoor de aandacht werd getrokken door het  binnenwerk dat was afgezet met een bloemenmotiefje. Het was kortom, zo’n overhemd dat je aan tafel verwacht bij DWDD. Het vreemde was, dat dit P&W was. En het allervreemdste was, dat dit overhemd om de nek zat van Arie Slob. Arie Slob die zich met zijn geestverwanten Jolanda en Alexander hun inbreng aan het Kunduzakkoord zat toe te lichten. Tien jaar na zijn dood had Pim dat toch maar mooi bereikt.
Oude politiek, regentenpolitiek; allemaal waar, maar voor mij maakte Fortuyn vooral een eind aan het tijdperk waarin de politiek in Nederland een C&A landschap was. Het legendarische lijsttrekkersdebat van maart 2002 was een ongelijke strijd tussen een sharp dressed dandy en de hollandse huisvaders uit de confectiepolitiek . Melkert had geen enkele steun aan zijn Peek & Kloppenburg jasje en verdronk in zijn gewatteerde schouders, Dijkstal oogde in zijn linnen setje als een AOW’er die naar het vissen staat te kijken.
Na de dood van Pim maakte het powersuit korte tijd opgang  in het bedrijfsleven. In de nazomer van 2002 zat ik op het terras van Café Wildschut achter een paar reincarnaties van de messias himself. De kale schedels waren nadrukkelijk aanwezig, het doublebreasted pak verschafte de dragers een harnas van zelfvertrouwen. Het waren de heren van de Taxi Centrale Amsterdam. Twee jaar daarvoor hadden ze de eerste concurrent op de zojuist vrij gegeven taximarkt (De Puinhopen van Paars!) de stad uitgeslagen. Met het aantreden van Jan Peter en de knapen van Ed Maas was er geen vuiltje aan de lucht voor de vrije jongens van het taxiwezen. In de septemberzon glommen de bruinwitte loavers dat het een lieve lust was.
Leuker vond ik het er niet op worden, met die Fortuyn-look, volgens mij  vooral populair bij zakenjongens die de LPF zagen als een signaal dat een nieuwe elite het roer ging overnemen. Het waren de mannen die wisten hoe je een toko runt, powerhouses uit het soort handel waar een grote bek alsmede een portie dress to impress  geen kwaad kon. De jongens uit het vastgoed, de autodealers, de 06-industrie. Ik presenteerde in die tijd reclamecampagnes  aan  een marketing directeur van een telefoonwinkelketen uit Veenendaal . De man transformeerde in notime van een meegaande krullenbol  in een glimmend projectiel waar geen centimeter mee viel te polderen.
Pim leerde politiek en zakenwereld hoe belangrijk presentatie was. En de resultaten zien we tien jaar later in vertegenwoordigersrestaurants en businessplaza's. We dragen de broekspijpen kort a la Jort, met een paar bruine schoenen eronder. Fleurige bloemenhemden staan wagenwijd open en de pakken kunnen best een maatje kleiner, net als Matthijs. Niet dat we het allemaal even goed kunnen hébben en misschien heeft de kwaliteit van het schoeisel nog een iets te hoog Bata-gehalte, maar we probéren tenminste iets.
En nu was dus ook Arie om. Wie in een akkoord zat met én VVD én GroenLinks mocht werkelijk spreken van nieuwe politiek. En dus was het tijd geweest  voor een nieuwe look. Had hij het hemd samen met zijn vrouw gekocht? Bij een boetiek in Zwolle? Of was het hem aangereikt door een mediatrainer van de CU? Had de CU mediatrainers? Had hij zich bekeken gevoeld, de eerste werkdag in de trein naar Den Haag? De dekselse boord bedekt met een sjaatje?  En zou hij het op zondag ook aandoen als hij ter kerke ging kerke in zijn woonplaats? Er rezen vragen die belangrijk waren. En eigenlijk ook niet. Tien jaar na Fortuyn was de polarisatie een halt toegeroepen. En had  Arie Slob zich op zijn manier ontwikkeld tot een modern politicus. De rest deed er niet toe.
Raoul Bakker